Teamzone200 אימון בקבוצה = מוטיבציה!
top of page

אימון בקבוצה = מוטיבציה!

עודכן: 6 בינו׳ 2020

כל סוג של אימון הוא מצוין עבורכם. עצם היציאה ממנח של ישיבה או שכיבה אל תוך פעילות גופנית כבר משפרת אתכם מבחינה פיזית, מנטלית ובריאותית.

אך האם ישנם יתרונות לאימונים בקבוצה? אל מול אימון סולו? האם תהיינה השפעה אחרת לאימון אם עשיתם אותו עם עוד אנשים או לבד?



הגדולה של קבוצה

יש משהו קסום כאשר מתאמנים בקבוצה... היכולת הזו לקום ב-6 בבוקר לאימון ריצה, האקסטרא כמה שניות החזקה בסקוואט סטטי, השיפור של עוד כמה דקות בריצת 10 ק"מ או הפוש החזק בסט האחרון.

העוצמה, ההשראה והמוטיבציה של אימון בקבוצה אכן נותן את אותותיו, אך מהיכן זה באמת נובע? האם זה עד כדי כך משמעותי?

מחקרים מוכיחים שכן!!!

Let the power of the GROUP move you!

אימונים בקבוצה הם לא קונספט חדש, אך אין ספק שאימונים אלו תופסים תאוצה רבה בשנים האחרונות. אימונים בקבוצות קטנות של עד 10-15 אנשים הפכו לטרנד עוד יותר חזק כאשר יותר ויותר מאמנים ומתאמנים מבינים את החשיבות של היחס אישי והעבודה הקבוצתית הקטנה והאיכותית.

באופן כללי, בכל תחום, כולנו רוצים להיות שייכים לקבוצה או קהילה. קהילה שבה ישנם נושאים משותפים אשר מגבשים אותה ואשר ניתן לקבל ממנה תמיכה, דחיפה מנטלית ועזרה הדדית.

גם בעולם הכושר נושאי המוטיבציה והמשמעת העצמית תופסים חלק משמעותי - כי הרי ללא מוטיבציה ומשמעת אין התמדה, וכשאין התמדה אין תוצאות...


מחקרים מוכיחים שהרגלים בריאים של אחרים נדבקים באלו שקרובים אליהם. מחקר ספציפי הוכיח שפעילות גופנית שעשו אנשים גרמו לאלו הקרובים אליהם לדבוק באותה פעילות גם כן.

מחקר נוסף שעסק בירידה במשקל, הוכיח שאנשים בעלי עודף משקל ירדו יותר במשקל כאשר הם נכחו ליד אנשים בעלי אורח חיים בריא ושעסקו בפעילות גופנית. ככל שהיו בקרבתם יותר - כך ירדו יותר במשקל!


יתכן ומחקרים אלו יספיקו על מנת לשכנע אתכם שפעילות גופנית בקבוצה משפיעה לטובה, אך מלבד זאת ישנם יתרונות נוספים שהוכחו.


1. התמדה

נושא ההתמדה הינו משמעותי ביותר. מחקרים הוכיחו שאימונים בקבוצה בעלת מכנה משותף, גרמו להתמדה לאורך הרבה יותר זמן. כאשר הקבוצה קטנה, תומכת ואיכותית ניתן לעודד ולדרבן כאלו שהחסירו או ביטלו אימון, כאשר מוטיבציה חיובית תגרום להם להמשיך להגיע למרות ההחסרה החד פעמית.

נושא ההתמדה נחקר לגבי ירידה במשקל ושמירה על אורח חיים בריא לאורך זמן. מחקר הוכיח ש-95% מאלו שהתחילו תוכנית של ירידה במשקל עם חברים סיימו וצלחו את התוכנית, לעומת 76% בלבד שהתחילו וסיימו תוכנית לבדם. בנוסף, מעל 50% מאלו שהתחילו וסיימו עם הקבוצה גם שמרו על כך לאורך זמן לעומת 20% בלבד מאלו שהתחילו וסיימו לבדם!

זה ידוע שלרב האנשים קשה להתמיד בפעילות גופנית או בתכנית תזונה. אך עצם העיטוף הזה של קבוצה תומכת, מעודדת ונותנת השראה, הסיכויים להתמדה ומוטיבציה גוברים במאות אחוזים.


2. אפקט קוהלר (The Kohler Effect)

אפקט קוהלר מדגיש את הרעיון שאנשים בתוך תוכם הם תחרותיים וממש לא אוהבים להיות החוליה החלשה שבקבוצה. כשזה מגיע לאימוני כושר יש את אלו שירגישו חלשים ודווקא זה יגרום להם לדחוף חזק יותר. יתכן ויהיו כאלו שירגישו חלשים והם דווקא ישברו ויפרשו, אך האפקט הוכיח שלקבוצה ישנה השפעה חיובית גם על אלו החלשים יותר.

המחקר שבחן את נכונות האפקט העמיד קבוצה של אנשים במבחני החזקת פלאנקים שונים. הנחקרים חולקו לשתי קבוצות, כאלו שעשו פלאנק לבד וכאלו שעשו פלאנק עם בני זוג. ממצאי המחקר הוכיחו שאלו שעשו את הפלאנק עם בני זוג הצליחו להחזיק פלאנקים לטווחי זמן ארוכים. יותר מכך, המחקר הוכיח שאלו שעשו את הפלאנק עם בני זוג חזקים מהם החזיקו לזמן ארוך עוד יותר.


3. איכות וכמות האימונים בשבוע

כמות האימונים בשבוע ואיכות כל אימון גם כן תושפע מהקבוצה בהם אתם מתאמנים. מחקר הוכיח גם את זה והראה שאנשים שהתאמנו בקבוצות קטנות עשו יותר אימונים בשבוע, ובזמן האימון עצמו בזבזו פחות זמן על הסחות דעת כמו טלפון, שיחות סרק והפסקות ארוכות.

בנוסף, הוכח במחקר שהמתאמנים שיפרו יכולות אישיות, עבדו בעצימות גבוהה יותר והגיעו לתוצאות שרצו - מהר יותר.



4. אנדורפינים בכמות גבוהה יותר

הורמון האנדורפין, אשר מעניק תחושת הנאה וסיפוק, אכן מופרש גם באימוני סולו, אך במסגרת קבוצה כמות האנדורפינים המופרשים יכולה להגיע לעד פי שניים.

ההורמון הזה נחשב לממכר ועל כן נרצה לחוות את תחושת הסיפוק שוב ושוב, מה שיגרום לנו להתמדה.

אחד הגורמים להפרשה גבוהה יותר של ההורמון במסגרת הקבוצתית הוא החיוך. מחקרים הוכיחו שחיוכים מגבירים את כמות ההורמון, ולכן, כאשר נפגשים עם חברי קהילת האימון המצומצמת שלכם הסיכויים להופעת חיוכים היא גבוהה יותר.

אפילו פעילות מונוטונית של חצי שעה הליכה על מכשיר סטטי לצד חבר או בן זוג גרמו להפרשת הורמון האנדורפין בכמות גבוהה יותר רק בגלל תחושת הביטחון וההדדיות שנוצרה במהלך האימון.


5. הנאה מוגברת

מחקר נוסף הוכיח שכאלו שחלקו אימון בקבוצה קטנה או עם חבר או בן זוג, העידו על תחושת הנאה גבוהה הרבה יותר מאלו שהתאמנו לבדם.

הנאה באימון ולאחריו מהווים מפתח להצלחה ולהתמדה לאורך זמן.

ההנאה מהאימון נגרמה גם מעצם התמיכה והפרגון במהלך האימון וגם מתחושת ביטחון גבוהה יותר מכך שהאימון מתבצע ללא פציעות ועם הכוונה נכונה יותר.


עם כל היתרונות שיש באימוני כושר בקבוצות קטנות ומגבשות, יש לשים לב לאלו שרק מתחילים להתאמן. כאשר הם ינסו לדחוף את עצמם לקצה מעצם היותם חלק מקבוצה ומהרצון להשתוות לאחרים הם יכולים רק לגרום לעצמם נזק. יתכן וטכניקת ביצוע התרגילים לקויה או יתכן והם דוחפים חזק מידי מעבר לקצה גבול היכולת. מקרים כאלו יכולים לעשות בדיוק את ההפך ולהוריד את המוטיבציה לכאלה שרק מתחילים.

לכן, אם כבר בחרתם להיות חלק מקבוצה וודאו שיש לקבוצה גם מאמן מקצועי ומוסמך, היודע לפנות לכל סוגי האוכלוסייה, היודע להתאים את רמת האימון וקושי האימון לכולם ועם זאת לשמור על ההוואי הקבוצתי והמגבש.


לעוד טיפים, מידע והכוונה, אנחנו פה בשבילכם...

בהצלחה :)

שלכם,

סטודיו הכושר של רחובות Team Zone.

1,026 צפיות0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page